top of page
נושאים בבלוג
מאמרים מומלצים

התפתחות מוטורית של תינוקות

התפתחות מוטוריקה גסה

בראשית חייהם אין התינוקות מסוגלים לנוע ממקום למקום. הפעולות הראשונות שהם מבצעים בגופם הן תנועות ידיים רכות , לרוב מיועדות לבדיקה וליטוף שדי האם. מתנועות מגושמות אלה, ובעוד התינוק מתחיל לגלות את ההבדלים שבין מחוספס לחלק, בין חם לקר ובין קשה לרך, צומחות תנועות התפיסה, הלחיצה והשפשוף. ההתפתחות מתרחשת מהראש כלפי מטה. וממרכז הגוף כלפי חוץ.

בגיל חודש יכולים תינוקות השוכבים על הבטן להרים את הסנטר. בשבועות הראשונים מוגבלות תנועות כל הגוף להתפתלויות שבהן התינוק מגיב על הפרעה או הטרדה כלשהי.

מגיל שלושה-ארבעה חודשים הידיים מתחילות להיות פעילות, והתינוק כבר מסוגל להושיט אותן ולתפוס עצמים קטנים. לאחר מכן מתחיל התינוק להכניס עצמים אלה לפה, כדי לבדוק ולחקור אותם. בשלב הבא יד לפה, רגל לפה- התינוק תופס אחת מרגליו ומקרב את בהונות לפיו. כמו כן מגיע התינוק לשליטה טובה בראשו. בגיל ארבעה חודשים בערך מופיעים הסימנים הראשונים של קדם זחילה. התינוק מתחיל למשוך את גופו קדימה בעזרת זרועותיו, בתנועות תינוקיות של שכיבות סמיכה.

בגיל חמישה חודשים הוא מסוגל להחזיק מעמד בשתי תנוחות: חלק גוף קדמי נשען על הידיים, או חלק גוף אחורי נשען על הברכיים. בשלב זה, עדיין אינו יכול לבצע את שתי הפעולות יחד. בערך בזמן הזה מגלה כיצד להתגלגל מהגב לבטן ובחזרה. לעיתים יעשה שימוש בפעולה זו לצורך התקדמות איטית.

בגיל חמישה-שישה חודשים מרים את ידיו לתנוחת אווירון כשמרים את ידיו ורגליו לאוויר ונשאר לשכב על בטנו. הוא עשוי גם להתנדנד מצד לצד. כמו כן מפגין יכולת החלקה, מושך עצמו על הבטן, כמו זחילת גחון ומתקדם מעט.

בגיל שישה-שבעה חודשים מתחזק חלקו האמצעי של גוף התינוק ואז יכול לשבת ללא עזרה ולשלוט בגופו. ישנה התהפכות מהגב לבטן וישנו מעבר משכיבה על בטן לעמידת שש.

בגיל שבעה-שמונה חודשים תינוק מבצע זחילה ראשונה. בהתחלה התינוק זוחל אחורה ולא קדימה, מה שלעיתים מתסכל את התינוק כיון שהוא לא מצליח להגיע לצעצוע שלפניו.

בין 9-12 חודשים, אחרי שהחל לזחול, התינוק מפתח מאוד את הזחילה לצורך תנועה. הניידות היא מקור שמחה גדול עבורו. בגיל זה יש לו גם דחף עז לחקור ולבדוק את העולם ועד מהרה הוא נהייה ממש טוב.

מאוחר יותר כשהתינוק רוכש את יכולת ההליכה נעלמת הזחילה לעולם.

ההליכה ללא עזרה מסמלת את קץ תקופת הינקות ובדרך כלל מתרחשת בסוף שנת החיים הראשונה. המועד המדויק משתנה מילד לילד, וטווח ההליכה העצמאית נע בין עשרה ל-16 חודשים.

השלבים הקודמים להליכה:

השלב הראשון שלה הוא רפלקס ההליכה שמופיע בגיל כמה ימים בלבד.בגיל 14 ימים לערך נעלם הרפלקס הזה. בשלב הבא בין שלושה חודשים לחצי שנה, ברכי התינוק לא מתכופפות כאשר מניחים אותו על משטח קשה. לאט, לאט משתפר תפקוד זה עד שהוא יכולים לעמוד זקוף. בשלב הבא בין 6-9 חודשים, תקופת הרהיטים, במהלכה משתמש התינוק בכל חפץ גדול וזמין כד להתרומם ולעמוד. בד"כ מעדיף מקום מסוים ובו הוא עומד גאה למדי, מחזיק ברהיט ומביט סביבו. בשלב זה מתקשה התינוק לחזור בבטיחות לרצפה ולעיתים זה מסתיים בנפילה וחבטה. למרות הכישלון התינוק שוב ממהר לעמוד עד שרגליו מתרגלות לשאת את כל משקל גופו.

בין גיל 9-12 חודשים, התינוק מתחיל ללכת קדימה עם כי בד"כ בליווי מבוגר שמחזיק את ידיו להליכת ברווז ראשונה. זה מאוד מרגש אך גם מתסכל בגלל המעידות קדימה ואיבוד שיווי משקל. עם כל ניסיון משתפרת יכולת ההליכה עד שמגיע הרגע הגדול.

בין 10-16 חודשים הליכה לבד אל ההורה המחכה בצידו השני של החדר עם ידיו פרושות לחיבוק.

בגילאי 12-15 חודשים הפעוט יכול לשבת בישיבת כריעה לאורך זמן. ישנה זחילה במעלה מהדרגות. הפעוט מסוגל לעמוד ולקבל כדור לידיו מסוגל לזרוק אותו באופן מדויק יחסית כי העמידה שלו יציבה.

בגילאי 16-19 חודשים הפעוט מסוגל להליכה מהירה ולשנות את קצבה. הוא מתיישב בכיסא קטן ללא עזרה ויכול לטפס על כיסא גדול. הפעוט הולך הצידה ויכול, בעזרת מבוגר, לעלות על רגליו במדרגות. כאשר הוא יורד במדרגות, הוא עושה זאת בזחילה לאחור.

בגילאי 20-24 חודשים הפעוט יורד במדרגות בעזרת מבוגר. ישנה התחלה של קפיצה במקום, כשהרגליים מתרוממות מעט באוויר.

התפתחות מוטוריקה עדינה

גילאי 0-6 חודשים: מרגע הולדתם תינוקות נעים ומניעים את גופם. עם הלידה, כפות הידיים מאוגרפות למחצה והן נשלטות ע"י רפלקס התפיסה. עם השתכללות התנועה ותחילת נשיאת משקל הגוף על הידיים (בעוד התינוק שוכב על הבטן). עד גיל 3 חודשים תנועותיו של התינוק הן אקראיות ויוצרות מפגשים מקריים עם חפצים בסביבה המגרים את התינוק לראשית פעולה שהיא מכוונת מטרה. בשלב זה, כל אחד מצידי גופו של התינוק פועל באופן נפרד. כפות הידיים נפתחות רוב הזמן (סביב גיל 4-6 חודשים) ונסגרות על בסיס רצוני כדי לאחוז בחפצים. מגיל 4 חודשים ניתן להבחין בתינוק השוכב על גבו מביא את ידיו ורגליו למרכז הגוף, משלב יד ביד, אוחז באופן רצוני חפץ בידיו ומביאו לפה. התינוק משכלל את התיאום התנועתי בין ידיו ועיניו.

גילאי 6-12 חודשים: כאשר התינוק שוכב על הגב הוא יושיט ידיו לחפץ שמולו. התפיסה ביד נשמרת גם בזמן נענוע החפץ. הגיל זה התינוק יתחיל לנסות להביא את הבקבוק שלו לפה. כשהוא מתרומם לעמידת שש כפות ידיו מקבלות גירוי תחושתי ותנועתי שיסייע להן בפיתוח תפקודים מוטוריים עדינים ויחזק במקביל את שריר חגורת הכתפיים ומהצוואר. כאשר התינוק מגיע לישיבה יציבה הוא יכול לפנות את כפות ידיו לפעילויות ידיים ובכך הוא משכלל את התנועה העצמאית של כף היד והפעלת כל אחת מאצבעותיו בנפרד (כמו למשל לאכול כשהוא אוחז במזון באצבעותיו). המשחק הוא בעיקרו תחושתי: מגע ביד והכנסה לפה. בסביבות גיל שנה, התינוק מתחיל לחזק את הצד העדיף שלו (ימין או שמאל) לאורך כל הגוף: עין, יד ורגל. השימוש בידיו בשלב זה מכין את התינוק לשימוש בכלים בהמשך ההתפתחות (לדוגמא: שימוש בכלי אוכל, רכיסת רוכסן, ועוד).

בגיל 18 חודשים פעוטות אוכלים בכפית ומסוגלים לאחוז בכוס ולשתות. הם בונים מגדל מ-3 קוביות, מסוגלים לתפיסה ולשחרור רצוני של חפצים ומתחילים לתפוס תפיסה מעודנת עם שתיים-שלוש אצבעות. הם מכניסים חפצים לתוך מיכל ומשחילים חרוזים גדולים על מוט. אחיזת כלי כתיבה מתפתחת (מתחיל בגיל שנה ומתפתח עד גיל 10 שנים).בין גיל שנה לשנתיים פעוטת אוחזים בכלי כתיבה בכל האצבעות תוך אגרוף היד. הם חורטים חזק על הדף ומשרבטים באופן ספונטני ולא צורני. לקראת גיל שנתיים הם מנסים לחקות קו.

בניית אתרים: מאדורי פרם

  • Facebook Clean
  • Twitter Clean
  • Pinterest Clean
bottom of page