top of page
נושאים בבלוג
מאמרים מומלצים

חשיבות המוזיקה והפעלה מוזיקלית לגיל הרך

המוסיקה היא כלי הבעה ותקשורת. כלי ביטוי רגשי מופשט, ובעלת תפקיד חברתי תרבותי ופסיכולוגי. לדוגמא: בטקסים דתיים וחילוניים, בתפילה, שירה עממית, מוסיקה מודרנית. המוסיקה יוצרת תחושת שייכות וגיבוש. לדוגמא: מוסיקה של הדור הצעיר, שירי תנועות נוער, יחידות צבאיות. המוסיקה משמשת כלי לשימור מסורות מנהגים וערכים.

המוסיקה היא כלי למרגוע, לשמחה, להוצאת אנרגיה ושחרור לחצים. היא גם שפה מופשטת, תופעה אוניברסאלית, והיכולת להבין ולקלוט אותה או להביע באמצעותה היא יכולת מולדת.

האיבר הראשון להתפתח בעובר ברחם אימו (בגיל 4 חודשים) היא האוזן. הרטט של הצליל, גל הקול, מתורגם על ידי תאי השמע השיערתיים. הרטט קיים גם בתאים ובאטומים.

אי אפשר להתעלם מההשפעה של הצלילים וגלי הקול . ההשפעה מובנית בגופינו. בדומה לטיפול בצבעים (שימוש בגלי אור) או שימוש בצבע ירוק בחדרי בתי חולים על מנת להרגיע, למוסיקה גם כן יכולת השפעה מרגיעה (לדוגמא: מוסיקה בחדרי לידה).

אנו מבינים את השפה בלי קשר לתרבות או מיקומינו על כדור הארץ.

ההיבט החברתי

מכיוון שהמוסיקה היא תחום טבוע ומולד היא מאפשרת לפעול באופן אינטואיטיבי. לא צריך להיות מוסיקולוג כדי ליצור מוסיקה. כמה מהיוצרים הגדולים לא ידעו תווים או תיאוריה ובכל זאת הייתה להם השפעה על התפתחות המוסיקה. המוסיקה מהווה מכנה משותף ומשמשת ככלי לתקשורת וגיבוש חברתי.

ההיבט הפסיכולוגי רגשי

שינויים פיסיים בגוף נמדדים בעת האזנה. מוסיקה קצבית- פעילות חשמלית ברגליים. יש גם שינויים בעור, בנשימה בלחץ הדם ובדופק. המוסיקה יכולה להשפיע על המצב רוח באם הילד פתוח ופנוי להאזנה. המוסיקה יכולה להרגיע, לרומם את הרוח ולשחרר מלחצים. יש להיות קשובים ורגישים לתגובת הילד כדי לוודא שהפעילות אכן מממשת את מטרותיה ולא יוצרת תגובה שלילית ובלתי רצויה.

ההיבט השכלי

מחקרים על מוזיקה ותינוקות הראו: תינוקות באינקובאטור ותינוקות ששמעו שיר בהיותם ברחם הגיבו בחיוב כאשר שמעו זאת שוב אחרי לידתם. כמו כן תקליטורי בייבי משפרים את היכולות השכליות של הילד.

מה אפשר לעשות עם הילד:

האזנה: להגדיר מה המטרה. האם נועד להרגיע את התינוק, להרדים, לשעשע או לשחרר אנרגיה. עליכן להיות קשובות ולשים לב לתגובת התינוק. האם התינוק פנוי לסוג זה של פעילות והאם המוסיקה אכן משיגה את המטרה. לא להגזים ולקחת בחשבון את יכולת הריכוז הקצרה בד"כ וכמות ההכלה.

פעילות המשלבת עם המוסיקה ריקוד, השתובבות, נגינה משולבת עם האזנה, לדוגמא תיפוף עם מוסיקה מתקליטור. כל הפעילויות הללו ישפרו ויקדמו את התקשורת וה"דיבור" ביניכם.

בהאזנה לתקליטורי בייבי יש בד"כ השפעה מרגיעה. כמו כן שירי ערש, הקול האנושי, הרטט שמרגיש התינוק כשהוא במגע עם המטפלת, פעמונים, פעמוני (במבוק) רוח, אוהההם (הזמזום של אנה), להמציא שיר ערש (ב-לללה או המהום) ולא לשכוח את השקט שבא אחרי האזנה או בין הקטעים.

שירי שמחה, שירי ילדים, נגינה בכלים ממוחזרים, פחים, סירים, בקבוקים או סתם פיסות עץ, ברגליים ובכפיים. אפשר לעשות שטויות, זה יוסיף לתקשורת בינכם, לאווירה קלילה ושמחה, וגם קצת יצירתיות, ספונטניות ועניין.

טפלו בעצמכם: שימו לכם מוסיקה שאתם אוהבים, מרגיעה, מקפיצה או שסתם עושה לםן טוב. הילדים רגישים אלינו. כאשר אנחנו רגועים ומחויכים, גם הילדים יחייכו אתכם. למצב הרוח שלכם השפעה אדירה על מצב הרוח של התינוק.

בניית אתרים: מאדורי פרם

bottom of page